dissabte, 21 de setembre del 2019

Orientacions per redactar el text crític d'un poema



Ara et toca a tu escriure un text en el qual expliques aquells aspectes més rellevants d'un dels poemes que hem comentat a classe, el que més t'ha agradat. El text que escrigues ha de tenir una extensió aproximada entre una plana de foli i una i mitja, escrites a mà -equivalent a 350-400 paraules al blog portafoli. Convé que et faces un esquema previ del que vols redactar. Segueix aquests consells de comentari en què cada punt tractat estiga en paràgraf distint.


1.EL CONTEXT DE L'OBRA I DE L'AUTOR/A

-Breu biobibliografia que es pot extraure de la introducció del nostre llibre de lectura o de la teua recerca a la xarxa (2 punts / 70 mots aprox.)

2.EL CONTINGUT DEL POEMA (3 punts / 105 mots aprox.)

-Detalla'n el tema i possibles subtemes que hi apareixen. 

-Detalla el contingut del poema seleccionant i resumint fragments significatius per estrofes.

-Hauries de comentar algun fragment que t'haja cridat l'atenció i explicar-ne els motius. Cita els versos copiant-los entre cometes i usant barres per separar cada vers al teu escrit.

3.L'ESTIL DEL POETA O LA POETESSA. LA FORMA DEL POEMA (2 punts / 70 mots aprox.)
Fixant-te en els versos que més t'han cridat l'atenció selecciona quins aspectes de la forma del poema vols comentar: com sonen, quina associació de paraules fa, els recursos literaris, la mètrica o la rima, les metàfores concretes o d'altres figures retòriques: personificacions, comparacions, imatges, exclamacions retòriques, repeticions, al·literacions, etc.)

4.LA RELACIÓ DEL POEMA AMB ALTRES TEXTOS LLEGITS I PRODUCTES CULTURALS (1 punt / 35 mots)
Estableix relacions entre el poema i altres textos: poemes d'altres autors, relats, cançons, pel·lícules, sèries de TV, mites, llegendes de qualsevol altra llengua o cultura així com de la nostra.

5.LA SEUA RELACIÓ AMB L'ACTUALITAT SOCIAL (1 punt / 35 mots aprox.)
Seria interessant que recordares expressions, refranys, dites populars, costums, formes de vida i de relacionar-se actuals amb les quals es podria vincular el poema. Pots establir comparacions, contrastos, per demostrar la continuïtat o la diferència de les idees i pràctiques medievals amb l'actualitat.

6.CONCLUSIONS (1 punt / 35 - 70 mots aprox.)
Aporta reflexions sobre les coses que has descobert amb la lectura d'aquest poema, quines has après. Pots expressar també les conclusions generals a les quals tu mateix/a has arribat sobre el contingut i l'estil del poema. Convé acabar qualificant-lo amb dos o tres adjectius que el descriguen amb encert destacant-ne les peculiaritats.

NOTES:
  1. El treball mostrarà una estructura organitzada de les idees segons l'esquema anterior o bé segons un esquema coherent propi en què les parts es separen temàticament en paràgrafs.
  2. Cal que comptes les paraules del comentari i que n'indiques el nombre entre parèntesis al final.
  3. Hauries de passar l'esborrany del teu text per un corrector com l'enllaçat a la barra lateral del blog per tal de presentar-lo sense errades.
  4. Diumenge 29 de setembre serà l'últim dia per publicar el comentari al blog.
- - - - - -
>Descarrega't aquest guió de comentari en PDF si el necessites: CLICA.
Enllaç amb el poema d'Ibn Khafaja: El viatge de les mans
Enllaç amb el poema de Beatriu de Dia: "Tinc un desfici..."
- - - - - -

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa ací la teua aportació pública anotant el teu nom. El professor la rep per e-mail també.