diumenge, 29 de març del 2020

L'oració composta: exercicis amb solucionari i en línia

Sabem que la sintaxi no és plat de bon gust per a la majoria de vosaltres. Per això, per a obrir l'apetit us propose que la repasseu completant els tres qüestionaris que veureu avall enllaçats a formularis de Google autocorrectius. Podeu fer-los al llarg d'aquesta setmana i repetir-los una o dos vegades més per aprendre i millorar el resultat.

El primer és el més senzill i és semblant als que es fan a les proves del Selectiu. El segon és de traducció al valencià de deu oracions compostes. El tercer és el gran qüestionari que pot tenir alguna dificultat ja que revisa tota l'oració composta. Feu-los pacientment, podeu consultar apunts. Quan acabeu i envieu el qüestionari de Google, sol·liciteu-ne còpia i que us mostre la puntuació per tal que pugueu repassar errades. Ja sabeu que el professor obté la informació de les vegades que els feu, la nota i els errors de cadascú, i valora així la tasca. Totes les dificultats i dubtes que teniu amb la sintaxi, amb els exercicis que esteu fent, per favor, consulteu-me'ls en l'espai de comentaris d'aquesta entrada

1.>La sintaxi en textos curts: exercici 1. Amb solucionari. (20 punts)
3.>Sintaxi per a practicar i obtenir feed-back de les respostes encertades i equivocades.(50 p.)

Al llarg de la setmana feu els exercicis següents, que estan en el dossier amb les solucions en el full de darrere, i també els dos folis extra amb el solucionari. Si no podeu amb tanta faena, feu almenys el punt 3:

1.Pàg. 83, exercicis de l'1 al 5 (darrere de cada full teniu les correccions)
2.Pàg. 85, exercicis 2 i 3                           
3.Dos folis més (exercicis 11-14) - (SOLUCIONARI amb explicacions) [clic]

Per tal que us pugueu autocorregir els exercicis de la setmana passada (Exercici 1 de les pàgines 76, 77, 78) us deixe l'enllaç al pdf on veureu les solucions, [cliqueu].

Per acabar, repetisc, us invite a publicar els vostres dubtes concrets de sintaxi en Comentaris d'aquesta entrada durant tota aquesta setmana. Vull saber com aneu reconeixent els diferents tipus d'oracions compostes i les dificultats. Fins dilluns de la setmana pròxima. Salut.
- - - - - -
ENLLAÇOS de suport:
1.Quadres aclaridors per entendre la sintaxi de l'oració simple i composta.
2.Tutorial en vídeo de les oracions simples i compostes coordinades i juxtaposades (11.30 min)
3.Tutorial en vídeo de les oracions compostes subordinades substantives, adjectives i adverbials (12 min.)

- - - - - -
[P.S. 1-4-2020]  Dimecres dia 1 hem fet una videoconferència per Skype amb els voluntaris dels grups A i B per resoldre dubtes dels exercicis. Us informe que hem decidit fer un control per testar els progressos mitjançant un nou formulari autocorrectiu de 20 punts el proper dimecres 8 d'abril entre les 10 i les 11h del matí. No és cap examen, sinó la comprovació dels vostres progressos. Al final de la prova us apareixerà la puntuació. El qüestionari es quedarà obert per a repassos posteriors.
- - - - - -

3 comentaris:

  1. Bon dia Toni.
    Pots explicar com detectar la funció que realitzen les oracions subordinadea i com diferenciar les subordinades substantives de les subordinades adjectives?

    ResponElimina
  2. Quan es demana per la funció se sol referir a la funció sintàctica, i en aquest cas les substantives poden fer totes les funcions del substantiu: subjecte, CD, CI, CC, CRV, etc.; les adjectives amb QUE, QUI, QUAL, fan la funció de complement del nom CN. Les subordinades adverbials fan les funcions de CC, però en aquest cas només es demana si són modals, temporals, de lloc, de causa, de conseqüència, condicionals, etc. Quant a les coordinades, només cal dir el tipus: copulatives, disjuntives, adversatives, distributives, explicatives i continuatives. Les anomenades il·latives o consecutives, en valencià les analitzem com a adverbials consecutives.

    És veritat que la dificultat més gran és la de diferenciar una oració substantiva amb QUE d'una adjectiva. Dues regles per a fer-ho:

    1.Un QUE darrere de verb és sempre oració substantiva (de CD o de Subjecte). Però les substantives poden tenir un QUE també darrere d'un substantiu: Tinc la sensació que no vindrà; o darrere d'un adjectiu: És interessant que lliges el llibre. Per això, el truc que se sol utilitzar en aquest cas.


    2.Un truc: Extrau la subordinada i col·loca-hi davant “el que” (o la que, els que, les que). Si l’oració resultant té sentit per si sola, és adjectiva.

    El nen [que menjava prunes] ha marxat corrents -> El que menjava prunes. És adjectiva.

    Tinc la sensació [que no vindrà] -> Tinc la sensació *El que no vindrà. És substantiva perquè no té sentit.

    ResponElimina

Deixa ací la teua aportació pública anotant el teu nom. El professor la rep per e-mail també.