1. Consell per fer una RESSENYA BIBLIOGRÀFICA bàsica
1. Consell per fer una RESSENYA BIBLIOGRÀFICA bàsica
2. Orientacions per a la redacció de la RESSENYA DE LECTURA EN VÍDEO
- - - - -
1. Consell per fer una RESSENYA BIBLIOGRÀFICA bàsica
La ressenya és un tipus de text breu
destinat a fer conéixer i divulgar qualsevol activitat o manifestació
artística (una exposició, una obra de teatre, una pel·lícula…) o el contingut
d’un escrit (un article, un estudi, una obra literària, un llibre d’assaig…),
tot fent-ne una descripció i una valoració crítica. La ressenya
constarà, per tant, de dues parts: una més objectiva on es presenta l’objecte
a ressenyar i el seu contingut i, una
altra, més subjectiva on es valora l’obra tant positivament com
negativa.
La ressenya es pot estructurar en aquestes
parts:
> L'encapçalament que s’organitza en el primer paràgraf del text: presenta les dades
bibliogràfiques del producte ressenyat: autor, títol, gènere,
públic a qui va dirigit, si és actual, o a qui anava dirigit a l'època de la publicació, editorial, col·lecció, any de publicació, ... També s’hi poden incloure aspectes de la vida de l’autor/a
relacionats amb el tema que volem ressenyar.
> El cos que es distribueix en diversos paràgrafs. Aquesta part pot presentar els quatre apartats següents:
>Introducció (petit paràgraf,
opcional, a fi d'atraure el
lector). Es pot comentar les circumstàncies de l'aparició o de la recepció de
l'obra, la seua actualitat o oportunitat.
>Resum. Pot tractar-se d’un resum argumental,
resum temàtic o d’un resum mixt. Procura que siga sempre un resum precís i no
molt llarg, que només t’ocupe una petita part de la ressenya.
>Comentari crític. En aquesta part es
manifesta, de forma positiva o negativa, l’opinió que es té davant l’obra i
es valoren els aspectes més rellevants i significatius sobre el tema, la posició adoptada per l’autor/a davant el tema, l’estil, els recursos narratius
emprats...
> Conclusió. Es tracta de l'últim paràgraf que tanca la ressenya. Hi pots fer
una síntesi breu i clara de l’anàlisi que has fet destacant els valors i les
conseqüències de l’obra : les noves vivències que t’ha generat, els nous
coneixements que t’ha aportat, la possible utilitat i interés de l’obra, la comparació amb
altres obres sobre el mateix tema. Pots acabar amb una
fórmula retòrica o eslògan que pretén causar un impacte final en el lector, a
l’estil de ”llibre molt adequat per
...”, “llibre que convida a...“, “obra apta per a ...”, “obra només
aprofitable per a ...”, “abstenir-se’n lectors …” etc.
- - - - - - -
2. Orientacions
per a la redacció de la ressenya de lectura feta per a vídeo (1r de Batxillerat)
El
text que escriureu serà el guió del vostre vídeo, el qual haureu
d'aprendre de memòria i explicar en la gravació una vegada
haja revisat el professor la vostra ressenya. Si no la revisa el professor, assegureu-vos que està ben redactada. Podreu enregistrar-lo a
casa amb el mòbil o una càmera de vídeo, o bé podem gravar-lo a
classe el dia marcat. L'àudio ha de tenir bona qualitat, s'ha de sentir clarament. Penseu en l'oient "model" o "ideal" de la vostra ressenya, és a dir, la persona a la qual us dirigiu imaginàriament amb el vostre vídeo: un estudiant de la vostra mateixa edat per a informar-li de l'obra, de la vostra impressió i valoració.
1.-”Hola, bon dia, em
diuen... i estic a 1r de Batxillerat.”
2.-”Us vull parlar
del llibre... / Us recomanaré la lectura del llibre...” citeu-ne
títol, autor/a i editorial (“Està publicat / publicada a
l'editorial...”) Explica també de quin gènere novel·lístic
es tracta: realista, juvenil, amor, amistat, misteri, històric,
cavalleries, fantàstic, social... -(3-5
línies)
3.-”El tema aborda la
problemàtica... / El tema tracta / gira al voltant de...”
-(2 a 3 línies)
4.- Situeu l'acció en
l'època real o fictícia que corresponga i esmenteu en quins llocs,
ciutats o països transcorre la història: “La història / el
relat transcorre en... durant...” -(2
a 3 línies)
Expliqueu de què tracta
el llibre (breu resum sense desvetlar el final): “L'argument és
el següent:...” -(10-12 línies)
Consell: en la redacció
de l'argument cal esquematitzar l'obra destacant algunes de les
accions principals però introduint també els personatges: qui és
l'heroi o protagonista; què pretén o li passa; qui l'ajuda; qui li
posa problemes o causa la desgràcia; quines són les etapes que ha
de superar... Però no s'ha de desvetlar com se soluciona el final.
S'ha de triar la informació més atraient per a convidar la gent a
llegir-la. És pot generar suspens amb alguna pregunta final: “Com
acabarà?”
5.- Recomane aquesta
lectura als qui... / Els moments que més m'han agradat... / La
força que té l'obra, que tenen els personatges... / El conflicte és
també d'actualitat...”, etc. -(8-10
línies)
En aquest apartat cal
explicar un parell de motius o tres pels quals la recomaneu i
justificar-ho:
-és un clàssic de la
nostra literatura o de la literatura juvenil ja que es llig des de fa
molts anys i no passa de moda
-és una història molt
actual per diferents motius
-t'ha impactat en algun
aspecte, situació descrita, reacció d'un personatge (cal citar-ho)
-és una crítica social
de...
-és un clàssic que cal
llegir perquè...
-la intriga t'agafa des
del principi i no et deixa fins acabar-lo...
-està molt ben escrita...
-és molt divertida,
trista...
-els personatges estan
molt ben definits, sobretot ...
-t'identifiques amb algun
personatge, per exemple...
-t'ha ensenyat algunes
coses, (explica quines)...
-l'argument és original,
no és previsible, és sorprenent...
-descriu molt bé el que
passa o passava en altres llocs (quins?) o èpoques (quan?)
-etc., etc. (tu pots
completar-ho)
EL
TEXT DE LA RESSENYA HA DE TENIR VORA 30 LÍNIES MANUSCRITES (360 mots aprox.). Si considereu que ha de ser una mica més extensa, també s'acceptarà així.
LA
RESSENYA LA REDACTAREU INDIVIDUALMENT I LA PODREU PRESENTAR AL PROFESSOR
PERQUÈ US DONE ALGUNA ORIENTACIÓ PER TAL DE MILLORAR-LA. LA GRAVAREU A
CASA O A CLASSE EN UN DIA ASSENYALAT. LA DURADA DEL VÍDEO SERÀ
ENTRE 2 i 3 minuts (4 minuts màxim). La gravació no requereix necessàriament cap muntatge amb programes de vídeo ja que vos hi presenteu oralment. Això no obstant, podeu incloure títols de crèdit si ho voleu i si sabeu utilitzar programes d'edició de vídeo.
- - - - - - - -
RÚBRICA D'AVALUACIÓ DE LA RESSENYA EN VÍDEO
Els objectius que tindrà la rúbrica d'avaluació seran aquests 5, avaluables entre 1 i 4 punts segons el grau de consecució (fins a 20 punts):
- - - - -
Exemple:
- - - - -
- - - - - - - -
RÚBRICA D'AVALUACIÓ DE LA RESSENYA EN VÍDEO
Els objectius que tindrà la rúbrica d'avaluació seran aquests 5, avaluables entre 1 i 4 punts segons el grau de consecució (fins a 20 punts):
- ÀUDIO: Expressió oral clara a un ritme adequat, amb pauses i entonació variada. Seguretat expositiva. Qualitat de l'àudio.
- CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA: pronúncia, conjugació verbal, lèxic, morfosintaxi en general.
- ADEQUACIÓ, COHERÈNCIA I COHESIÓ: Cinc parts del discurs crític clarament diferenciades amb connectors de presentació dels temes, d'ordre, d'oposició i de causa-conseqüència, etc. Expressió coherent de les diferents idees que s'aporten. Text oral ben organitzat. Es té clar l'espectador ideal a qui l'alumne es dirigeix.
- INTERÉS: Sap captar i divulgar l'interés de l'obra; hi ha profunditat, trets d'originalitat, novetat en les aportacions de la ressenya. Tècniques discursives d'apel·lació al receptor. Convida a llegir?
- IMATGE: Escenari de la gravació ben seleccionat, adequat. Bona il·luminació. Aspecte personal agradable i relaxat. Expressió corporal natural. Bona qualitat de la imatge.
- - - - -
Exemple:
Artur Navarro: Ressenya en podcast del Llibre de les bèsties (8 de maig de 2021)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa ací la teua aportació pública anotant el teu nom. El professor la rep per e-mail també.