dimecres, 16 de desembre de 2020

Activitats creatives al voltant de Terra baixa


Després de llegir aquest Nadal Terra baixa, d'Àngel Guimerà, us encaminareu cap a les activitats creatives, entre les quals haureu de triar i fer-ne una per a la nota de Literatura (2 punts del treball + 1 punt d'examen a març). Més avall teniu propostes per fer individualment (però una pot ser col·lectiva: localitzeu-la). Si us venen al cap altres activitats, plantegeu-les al professor o en l'espai de comentaris. Convindria que el 29 de gener de 2021 estiguera acabat el vostre treball i lliurat al professor, ja siga per e-mail, publicat a youtube, spreaker, ivoox o escrit a mà.

L'obra publicada la podeu llegir en qualsevol editorial. Us recomanem comprar-la en una llibreria de segona mà, (de vell, de llibres usats,"de lance", "solidària", etc.) en què els preus són molt més baixos. També la podeu descarregar en pdf per llegir en pantalla des d'aquest enllaç fiable d'una carpeta de l'institut (>>>Terra baixa).

ACTIVITATS RECOMANADES A TRIAR-NE UNA:
  1. Ressenya extensa del llibre (seguint l'esquema i forma explicats a l'enllaç) lliurada en àudio (format mp3), o vídeo gravat amb el mòbil, a l'estil dels Booktubers. Si voleu escoltar-ne exemples, cliqueu a l'enllaç. En vídeo, els alumnes de Batxillerat feren aquestes altres ressenyes amb mòbil sobre un mateix llibre. [NOTA: Podeu allotjar l'àudio que graveu des del mòbil o l'ordinador en algun web com ara spreaker.com, o ivoox.com en els quals vos heu de registrar. Doneu-ne l'enllaç al professor.
  2. Booktràiler del llibre en un vídeo d'un minut i mig a dos minuts. Aquesta activitat seria per als que teniu pràctica en l'edició de vídeo. Podeu elaborar-lo amb veu en off o amb text escrit al peu de les imatges, amb música de fons i fotos o fragments de vídeo propis, però també trobats a internet i remesclats, sempre al·lusius a l'argument d'un dels contes, a moments destacables de l'obra, però sense contar-ne el final. Ha de tenir títols de crèdit amb la informació següent: Booktràiler de + títol, autor(e)s del vídeo (???), títol de la música (???), procedència de les imatges (???), data, etc. Per saber què és un booktràiler, ací en teniu tutorial i algun exemple (clica)
  3. Elabora una notícia o crònica periodística extensa, amb titular, subtítol, entradeta, cos de la notícia, fotografia i peu de foto al voltant del succés principal de l'obra que siga "noticiable"... A més de la informació inventada, utilitza les dades de l'obra per a redactar la notícia. Presenta-la maquetada com si fora una pàgina de diari. No oblides que la informació donada respon les 6 preguntes: què ha passat, qui són els protagonistes, on ha succeït, quan, per què i com. Per a allargar la informació pots inventar alguunes dades.
  4. Fes una entrevista, ja siga per a una revista temàtica, un programa de ràdio o de televisió, a un dels personatges. Descriu el lloc de trobada, què pretens esbrinar amb les preguntes. Recrea un diàleg /entrevista que ens ajude a aprofundir en la comprensió del personatge, en les causes per les quals actua així. Escriu el titular, la introducció, les preguntes i les respostes. Introdueix una imatge de l'entrevistat amb un peu de foto. Fes una breu conclusió per acabar l'entrevista i dóna les gràcies a l'entrevistat. (Format escrit, maquetat com en una revista o bé en àudio o vídeo) (Clica ací per a llegir orientacions).
  5. Assumeix que ets un dels personatges de l'obra. Escriu una carta a l'autor/a parlant-li del destí que t'ha reservat en la peça teatral. Mostra-li la teua conformitat o disconformitat. No oblides introduir-hi fragments com a arguments. (Un full i mig manuscrit / mecanografiat o un document àudio / vídeo en bona qualitat d'almenys dos minuts).
  6. Assumint que eres un personatge de la lectura que has fet, escriu un monòleg extens per tal d'ampliar informació i sentiments que no han aparegut a l'obra i que tu imagines. Pots situar-te abans, durant o després de la trama llegida. (Mira alguns exemples per a fer-lo en àudio o vídeo).
  7. Fes un còmic basat en algunes escenes de l'obra. Pots fer servir l'aplicació en línia PIXTON (o una altra) de creació de vinyetes i còmics. Presenta el treball en 12 vinyetes almenys, que pots capturar o descarregar-te'n, o bé fes-lo a mà en DIN A3 o A4. Recordeu que el còmic té "bafarades", que són les bufetes dels diàlegs i pensaments, i les "caixes" o espais de narració per posar-nos en context. No sols té imatges.
  8. Com a lector/a, redacta una carta extensa a un dels personatges de Terra baixa, o bé al mateix autor o autora. Mostra-li les teues impressions, discrepàncies, acords, estranyeses, emocions, etc., sobre la seua caracterització, les decisions que ha pres, les maneres d'actuar... (esmentant fragments concrets de la lectura).
  9. Fes un videolit (un vídeo creatiu al teu gust) de l'obra (vora 2 minuts). Orientacions i models, (clica ACÍ)
  10. Activitat de seguiment de la lectura fent servir posts en una xarxa socialTwitter (comentaris) o Instagram (imatges al·lusives  + comentaris) des del compte de l'alumne/a. Caldria fer-hi vora 10 publicacions o posts almenys i podeu generar diàleg entre vosaltres sobre les impressions que us va deixant la lectura compartida que feu de l'obra. L'etiqueta unificada i obligatòria en cada post serà: #terrabaixafig.
  11. Preparar un qüestionari en Kahoot d'almenys 15 preguntes (podria contenir algun vídeo de fragments de l'obra o de documentals, entrevistes, etc., que es troben a la xarxa, però no és necessari). Les preguntes han de ser de comprensió de l'obra, alguna bibliogràfica de l'autor i, si introduïu algun fragment de vídeo, de comprensió del vídeo.
  12. Transformació de dues o tres escenes seguides en un fragment de relat de caràcter literari, com si fos una novel·la. Hi haurà narració, seqüències descriptives i dialogades. 
  13. Investigació sobre l'autor, la bio-bibliografia, la recepció (valoració positiva o negativa) en el públic de fa un segle i de l'actualitat de la seua obra, les peces més famoses que va escriure, etc.
  14. [Espai perquè pugueu fer la vostra activitat, previ acord amb el professor.]

- - -
- - -

Cap comentari:

Publica un comentari

Deixa ací la teua aportació pública anotant el teu nom. El professor la rep per e-mail també.