dimecres, 8 d’abril del 2020

Activitats creatives sobre els contes de Caterina Albert


Després de llegir qualsevol de les dues antologies de contes de Víctor Català (De foc i de sang o La Mare Balena -en pdf més avall), us encaminareu cap a les activitats creatives, entre les quals haureu de fer-ne una, i publicar-la, per a la nota de Literatura, i una segona d'optativa per a obtenir mig punt extra si us abelleix, de la mateixa lectura, però d'un altre conte (no hi haurà més lectures). Teniu propostes per fer individualment (però una pot ser col·lectiva: localitzeu-la). Si us venen al cap altres activitats, plantegeu-les per e-mail o més avall, en l'espai de comentaris. Convindria que entre el 27 i el 30 d'abril estiguera publicat el vostre treball al blog portafoli.

ACTIVITATS RECOMANADES A TRIAR-NE UNA (O MÀXIM DUES)
  1. Ressenya extensa del llibre (seguint l'esquema i forma explicats a l'enllaç) lliurada en àudio (format mp3), o vídeo gravat amb el mòbil, a l'estil dels Booktubers i que també pots presentar als Premis Literaris de Valencià (en pantalla horitzontal!), amb la vostra explicació de 2 a tres minuts. Si voleu escoltar-ne exemples, cliqueu a l'enllaç. En vídeo, els alumnes de Batxillerat feren aquestes altres ressenyes amb mòbil sobre un mateix llibre. [NOTA: Podeu allotjar l'àudio que graveu des del mòbil o l'ordinador en algun web com ara spreaker.com, o ivoox.com en els quals vos heu de registrar. Si teniu coneixements tècnics podreu incrustar el podcast apujat en aquells llocs dins el nostre blog portafoli, on presentareu també l'activitat. Si no, m'envieu l'àudio per mail i jo vos l'incruste al portafoli.]
  2. Booktràiler del llibre en un vídeo d'un minut i mig a dos minuts. Aquesta activitat seria per als que teniu pràctica en l'edició de vídeo. Podeu elaborar-lo amb veu en off o amb text escrit al peu de les imatges, amb música de fons i fotos o fragments de vídeo propis, però també trobats a internet i remesclats, sempre al·lusius a l'argument d'un dels contes, a moments destacables de l'obra, però sense contar-ne el final. Ha de tenir títols de crèdit amb la informació següent: Booktràiler de + títol, autor(e)s del vídeo (???), títol de la música (???), procedència de les imatges (???), data, etc. Per saber què és un booktràiler, ací en teniu tutorial i algun exemple (clica)
  3. Elabora una notícia periodística extensa, amb titular, subtítol, entradeta, cos de la notícia, fotografia i peu de foto... A més de la informació inventada, utilitza les dades d'un dels contes per a redactar la notícia. Presenta-la maquetada com si fora una pàgina de diari.
  4. Fes una entrevista, per a una revista temàtica, a un dels personatges d'un conte. Descriu el lloc de trobada, què pretens esbrinar amb les preguntes. Recrea un diàleg /entrevista que ens ajude a aprofundir en la comprensió del personatge, en les causes per les quals actua així. Escriu el titular, la introducció, les preguntes i les respostes. Introdueix una imatge de l'entrevistat amb un peu de foto. Fes una breu conclusió per acabar l'entrevista i dóna les gràcies a l'entrevistat. (Format escrit, maquetat com en una revista o bé en àudio o vídeo) (Clica ací per a llegir orientacions).
  5. Assumeix que ets un dels personatges de l'obra o el conte. Escriu una carta a l'autor/a parlant-li del destí que t'ha reservat en la història que has triat. Mostra-li la teua conformitat o disconformitat. No oblides introduir-hi fragments del relat com a arguments. (Un full i mig manuscrit / mecanografiat o un document àudio / vídeo en bona qualitat d'almenys dos minuts).
  6. Assumint que eres un personatge de la lectura que has fet, escriu un monòleg extens o dos més breus (si són de dos contes) per tal d'ampliar informació i sentiments que no han aparegut a l'obra i que tu imagines. Pots situar-te abans, durant o després de la trama llegida. (Mira alguns exemples per a fer-lo en àudio o vídeo).
  7. Fes un còmic basat en un conte de la lectura, etc. Pots fer servir l'aplicació en línia PIXTON (o una altra) de creació de vinyetes i còmics. Presenta el treball en 12 vinyetes almenys, que pots capturar o descarregar-te'n, o bé fes-lo a mà en DIN A3 o A4, el fotografies i n'incrustes la foto del còmic al blog. Recordeu que el còmic té "bafarades", que són les bufetes dels diàlegs i pensaments, i les "caixes" o espais de narració per posar-nos en context. No sols té imatges.
  8. Com a lector/a, redacta una carta extensa a un dels personatges dels contes de Víctor Català, o bé al mateix autor o autora. Mostra-li les teues impressions, discrepàncies, acords, estranyeses, emocions, etc., sobre la seua caracterització, les decisions que ha pres, les maneres d'actuar... (esmentant fragments concrets de la lectura).
  9. Fes un videolit (un vídeo creatiu al teu gust) de l'obra o d'un dels contes (vora 2 minuts). Orientacions i models, (clica ACÍ)
  10. Activitat de seguiment de la lectura fent servir posts en una xarxa socialTwitter (comentaris) o Instagram (imatges al·lusives  + comentaris) des del compte de l'alumne/a. Caldria fer-hi vora 10 publicacions o posts almenys i podeu generar diàleg entre vosaltres sobre les impressions que us va deixant la lectura. L'etiqueta unificada i obligatòria seria: #defocdesang
  11. Preparar un qüestionari en Kahoot d'almenys 15 preguntes (podria contenir algun vídeo de fragments de l'obra o de documentals, entrevistes, etc., que es troben a la xarxa, però no és necessari). Les preguntes han de ser de comprensió dels contes, alguna bibliogràfica de l'autora i, si introduïu algun fragment de vídeo, de comprensió del vídeo.
  12. Transformació d'un fragment de conte en un "acte" o "escena" teatral en què genereu el diàleg directe entre personatges amb alguna acotació.
  13. Investigació sobre l'autora, la bio-bibliografia, la recepció de la seua obra, els contes més famosos, l'actualitat possible dels textos (exemplificada amb alguns contes de l'antologia).
  14. [Espai perquè pugueu fer la vostra activitat, previ acord amb el professor.]
IMPORTANT: L'activitat o activitats creatives les haureu de publicar entre el 27 i el 30 d'abril al blog portafoli. Si són escrites, en reproduïu el text presentant l'activitat. Si són multimèdia, redacteu-ne una breu presentació de l'activitat i incrusteu o enllaceu l'àudio, el vídeo, la imatge, el document pdf que podeu allotjar en DRIVE i indicar-ne l'enllaç, etc. No oblideu afegir en etiquetes el vostre cognom habitual.

- - -
Dossier Víctor Català:
7 contes de Víctor Català

2 comentaris:

  1. Bon dia Toni!
    Aquells que no tenim el llibre "De foc i de sang" i per tant hem de llegir "La Mare Balena", realitzem el treball de la lectura del conte La Mare Balena o del conjunt de contes que conté el llibre amb aquest nom?
    Gràcies!

    ResponElimina
  2. La lectura ha de ser completa, ja siga del pdf de 7 contes, ja siga del llibre, amb 10 contes. Una vegada feta, decidiu quina activitat voleu fer. Si observeu, algunes es basen en el llibre complet i d'altres són sobre un dels contes. Vosaltres trieu.

    ResponElimina

Deixa ací la teua aportació pública anotant el teu nom. El professor la rep per e-mail també.